Ik heb geen factuur ontvangen, wat nu?

Facturen worden altijd per mail verstuurd aan de licentiehouder. Deze licentiehouder kan ook in de applicatie de factuur oproepen. Ga naar de rubriek ‘MIJN VASTGOEDSCANNER’ en klik rechtsonder onder de kop ‘Facturen’ op de factuur van uw voorkeur.

Gebruikers die geen licentiehouder zijn, kunnen geen factuur opvragen. Wel hebben zij in de rubriek ‘MIJN VASTGOEDSCANNER’ inzage in hun eigen gebruiksgegevens.

Hoe kan ik een nieuwe contactpersoon vastleggen?

Een contactpersoon noemen we in de Vastgoedscanner licentiehouder. Een licentiehouder kan contactgegevens van gebruikers wijzigen, nieuwe gebruikers aanmaken en licenties van bestaande gebruiker intrekken. Als de licentiehouder zijn taken wil overdragen aan een collega (omdat hij bijvoorbeeld de organisatie verlaat), dan dient hij contact op te nemen met DataLand. Daar wordt vastgelegd wie de nieuwe contactpersoon is. De oude contactpersoon verliest op dat moment zijn inlogrechten en de nieuwe contactpersoon ontvangt zijn wachtwoord via de mail. Er mag in geen geval gebruik worden gemaakt van logingegevens van collega’s, een licentie op de Vastgoedscanner is altijd persoonsgebonden.

Hoe kan ik mijn verbruik zien?

Elke gebruiker heeft zicht op zijn eigen verbruik. Ga naar de rubriek ‘MIJN VASTGOEDSCANNER’ en geef onder ‘Dashboard’ de begin- en einddatum aan van de periode waarover u het gebruik wilt zien. Na een druk op de knop ‘Zoeken’ wordt in beeld gebracht welke rapporten u heeft opgevraagd. U ziet het adres waarop het rapport betrekking heeft, de gegevensgroepen die met dit rapport zijn opgevraagd en het tarief dat voor dit rapport geldt. Ook worden de opvragingen gesommeerd en wordt het totaalbedrag vermeld van alle rapporten in de opgevraagde periode.

De licentiehouder heeft met dezelfde functie zicht op het totaal aan opvragingen binnen de gehele organisatie of het organisatieonderdeel. Daarnaast kan de licentiehouder onder de kop ‘Facturen’ de laatst verstuurde facturen zien.

Hoe kom ik achter de inhoud van een rapport?

Van elk type rapport is een voorbeeldrapport beschikbaar dat gratis is op te vragen. U kunt dit rapport op twee manieren opvragen:

  1. Tijdens het opvragen van een object ziet u de beschikbare gegevensgroepen voor het adres achter elkaar staan. Door op de knop ‘Meer’ te klikken, komt u bij de pagina waarop een beschrijving wordt gegeven van de betreffende gegevensgroep. Geheel onder aan deze pagina staat ‘BEKIJK VOORBEELDRAPPORT’ waarmee u een voorbeeldrapport kunt opvragen.
  2. De pagina die opgevraagd kan worden vanuit de applicatie is ook direct te benaderen via http://vastgoedscanner.nl/hoe-werkt-het/ en door te klikken op het gewenste rapport.

Waarom kan ik het adres niet vinden?

Met de i-knop achter ‘Zoeken’ vindt u vele mogelijk om een adres en daarmee rapportinformatie te vinden. Let er op dat wanneer een postcode deel uitmaakt van de zoekvraag u deze zonder spatie dient in te geven, dus ‘8091HP’ en niet ‘8091 HP’. Wanneer u op zoek bent naar een adres met een huisletter, dan dient u huisnummer en huisletter NIET aaneen te schrijven, dus ‘Lange Tiendeweg 13 a’ en niet ‘Lange Tiendeweg 13a’. Zoekt u in dit geval op ‘Lange Tiendeweg 13’ dan zal het adres ‘Lange Tiendeweg 13a’ een van de zoekresultaten zijn.

Wat betekent ‘Geen treffers gevonden’ als ik een kadastraal rapport opvraag?

Bij het opvragen van Kadastrale informatie wordt informatie bij het Kadaster opgevraagd op basis van de zogeheten ‘Kadastrale aanduiding’. Omdat het opvragen in de Vastgoedscanner vrijwel altijd op adres plaatsvindt, wordt er op de achtergrond met een relatietabel van het Kadaster gezocht naar de bijbehorende kadastrale aanduiding. In enkele gevallen kan de aanduiding niet gevonden worden omdat de relatie nog niet gelegd is of niet gelegd kan worden. Het kadastrale rapport is in dit geval niet opvraagbaar via de Vastgoedscanner.

Waarom is de WOZ-waarde niet beschikbaar?

Als gevolg van hernummeringen, bouw of sloop, bezwaarprocedures of waardeblokkeringen zijn individuele waarden soms niet opvraagbaar. Van gemeenten die niet aangesloten zijn bij DataLand zijn eveneens geen WOZ-waarden beschikbaar.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Wat moet ik doen?

Klik rechtsboven op de site op de knop ‘LOGIN’. Onder het inlogscherm staat cursief de tekst ‘Wachtwoord vergeten?’ aangeduid. Een klik hierop leidt naar een nieuw scherm waarop u uw mailadres kunt ingeven. Via de mail ontvangt u nu een nieuw wachtwoord dat u kunt gebruiken om alsnog toegang te krijgen. Via de applicatie kunt u nu onder ‘MIJN VASTGOEDSCANNER’ en ‘Profielgegevens’ uw nieuw verkregen wachtwoord wijzigen in een beter te onthouden wachtwoord.